המאמר להורדה בPDF

בס"ד

פסח, המדור –  הגיגים, ד"ר חזות גבריאל

הכל עשר!

המקרא מתאר את התנועה של אבותינו למצרים כיחידים או כציבור, בפעלים: שיבה, ביאה, וירידה, לעולם לא הליכה אל או עלייה ל..,  אלו האחרונים שמורים לתנועה לארץ ישראל. עם ישראל נוצר למעשה במצרים, מצרים היא 'אמנו'. כור ההיתוך במצרים נמשך זמן רב מאוד, מאות בשנים. התנועה של האבות ומשפחותיהם אל מצרים מבטאת תמיד ירידה רוחנית. מצרים היא ערש התרבות המדע והפוליטיקה, אך לא של המוסר. בשל נסיבות שאינן תלויות בנו נאלצנו לרדת למצרים ולהתחבר אליהם חיבור חזק ביותר. זוהי הביאה המבטאת חיבור בניגוד ליציאה המבטאת ריחוק והיפרדות, כמו : וְיָצְאָ֖ה מִבֵּית֑וֹ וְהָלְכָ֖ה וְהָיְתָ֥ה לְאִישׁ־אַחֵֽר:

לאחר היציאה ממצרים המהווה מעין תיאור ללידה הפיזית שלנו, התבקשנו כעם (כינוי שקיבלנו לראשונה על ידי המצרים), במספר ציווים שנועדו לשמר לעולמים זיכרון זה: לא לשוב למצרים, לא לתעב את מצרים ולשמר את זכר יציאת מצרים. בשהותנו מאות בשנים בכור ההיתוך המצרי כעם של עבדים עובדי ע"ז, נחשפנו והתחנכנו על ברכי שני יסודות: העבודה והכניעה (הרב קוק, עולת ראיה), תכונות שיהיו בעזרנו במהלך ההיסטוריה.

אין ביטוי אחר לתאר את אשר אירע במצרים לפרעה ולעבדיו זולת הביטוי- התגלות. העם המצרי זכה ראשון להתגלות ולידיעה: וְיָדְע֤וּ מִצְרַ֙יִם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י יְקֹוָ֔ק בִּנְטֹתִ֥י אֶת־יָדִ֖י עַל־מִצְרָ֑יִם וְהוֹצֵאתִ֥י אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִתּוֹכָֽם: בד בבד עם ישראל זכה לעצמאות ראשונה על אף מצבו הרוחני והחומרי.

בהתגלות לעם ישראל, שתתרחש חמישים יום מאוחר יותר יגלה להם האל, רק עתה, כי הוא זה  אשר הוציאם ממצרים, לא פרעה ולא משה. אמירה זו תהיה אבן היסוד באמונה של העם היהודי: אָֽנֹכִ֖י֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים לֹֽ֣א יִהְיֶֽ֥ה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗י:

תהליך הגאולה הראשונה כלל את השלבים הבאים: התגלות לגויים דרך 'מכות', הגדרתנו כלאום, הצלה פיזית ניסית של עם ישראל, כריתת ברית עם ישראל. כניסה לארץ המובטחת.

'עשר המאמרות' שבאמצעותם הקב"ה ברא את היקום יצרו את המסך שאחריו הוא הסתתר. ההתגלות לבריותיו מתרחשת אף היא בעשרה רכיבים, עשר מכות ועשר דברות כנגד אותם עשרה מאמרות. המאמרות הסתירו והעלימו את האל, המכות גילו אותו למצרים, והדיברות גילו אותו לעם ישראל.

"… יבואו עשרה מאמרות של עשר מכות, ויפרעו מפרעה ומן המצריים, שרצו לשעבד עם ישראל, שבעבורם נברא העולם בעשרה מאמרות", (פסיקתא זוטרתא, וארא ט , יג).

.

להערות: hazutg@gmail.com