המאמר להורדה בPDF

בס"ד

ויקרא, המדור –  הגיגים, ד"ר חזות גבריאל

אתה קראת לי!

על הפסוק הפותח את פרשתנו: וַיִּקְרָ֖א אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֤ר יְקֹוָק֙ אֵלָ֔יו מֵאֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר, כותב רש"י על אתר:

ויקרא אל משה – לכל דברות ולכל אמירות ולכל צוויים קדמה קריאה, לשון חבה, לשון שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר (ישעיה ו ג) וקרא זה אל זה….

כידוע חלקו רבותנו באשר לדרך בה ניתנה תורה: " א"ר יוחנן משום רבי בנאה: תורה – מגילה מגילה ניתנה, שנא': אז אמרתי הנה באתי במגילת ספר כתוב עלי; ..", (בבלי, גיטין ס ,א).

בשיטת רבי יוחנן, התורה הינה אוסף של נבואות למשה, המתחילות בלשונות פנייה  שונים: אמירה, דיבור וצווי. משה גנז נבואות אלו כל אחת בשעתה, עד ש'הדביקן' בלשון התלמוד סמוך למותו, ל'חמשה חומשי תורה': וַיִּכְתֹּ֣ב מֹשֶׁה֘ אֶת־הַתּוֹרָ֣ה הַזֹּאת֒ וַֽיִּתְּנָ֗הּ אֶל־הַכֹּהֲנִים֙ בְּנֵ֣י לֵוִ֔י הַנֹּ֣שְׂאִ֔ים אֶת־אֲר֖וֹן בְּרִ֣ית יְקֹוָ֑ק וְאֶל־כָּל־זִקְנֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל: (דברים לא, ט). תוכן הנבואות, ניסוחן ומקומן, נקבע ונחתם על ידי הקב"ה. סדר הכתיבה אינו חופף את סדר ההתנבאות, ומכאן ש"אין מוקדם ומאוחר לתורה".

האם המשפט הפותח את הנבואה, כגון: 'וידבר השם אל משה', היה חלק מן הנבואה או שהתווסף על ידי משה? הואיל ויש הבדל למשמעות הנבואה גם על פי נוסח פתיחתה (אמירה, דיבור או צווי), יש להניח כי גם מסר זה התקבל במסגרת הנבואה. המשפט: וַיִּקְרָ֖א אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֤ר יְקֹוָק֙ אֵלָ֔יו מֵאֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר, הוכתב אם כן על ידי הבורא ומשה הקטין את האות אלף על דעתו. אמירתו המפורשת של הקב"ה: וְהָאִ֥ישׁ מֹשֶׁ֖ה ענו עָנָ֣יו מְאֹ֑ד מִכֹּל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה, מייתרת למעשה את פעולת ההקטנה של האות על ידי הקב"ה כרמז וכעדות לצניעותו הרבה של משה .

לפסוק הפותח את פרשתנו ייחודיות כפולה: הקונטקסט והניסוח. משה לא היה יכול לבא אל אהל מועד, אל המקום אשר שם האלוקים  אלא רק בקריאה שיקרא אותו, שכבר נאמר לו (שמות כה, כב)- "ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפורת". מעשה המשכן הסתיים, כבוד השם שוכן באוהל, ומשה לא מעז מעצמו להיכנס אל הקודש עד לקריאת הזימון. אלא שפסוקנו מיוחד בכך שיש בו הפרדה מפורשת בין הזימון לדיבור. יש בו גם זימון (ויקרא) וגם דיבור (וידבר). מכאן למד המדרש (ספרא ויקרא – דבורא דנדבה, א,א) בניין אב לכל הדיבורים, האמירות, והציויים שבתורה, וזהו המקור לדברי רש"י הנ"ל.

hazutg@gmail.com